در آموزش اصول داستاننویسی یکی از کلیدیترین نکات، در اصل، طرح یک پرسش بنیادین است:
«چه میشود اگر…؟»
هر چه در برابر این سوال قرار بگیرد شروع یک داستان میتواند باشد. یک «گره»، که نقطهی آغازی است بر باقی پردههای داستان.
و روایت این بخش هم پیرو همین اصول، با این سوال شروع میشود که:
«چه میشود اگر هنرمندان مختلف در تاریخ هنر، جایشان را با یکدیگر عوض کنند؟»
اسکورسیزی در یکی از مصاحبههایش در مورد تابلوهای کاراواجیو میگوید که او اگر در روزگار فعلی ما میزیست احتمال زیاد کارگردان تئاتر میشد تا این که بخواهد نقاش شود، و شاید بتوان گفت یکی از جرقههای اصلی طرح چنین سوالی، این نقل از اسکورسیزی بوده است.
و یا به بیان دقیقتر، چه میشود اگر بخواهیم تابلویی از کاراواجیو را با ابزارها و با رویکرد تئاتری – سینمایی تحلیل کنیم؟
مخلص کلام، آنچه در مداربسته رخ خواهد داد، رصد دقیق چنین برخوردهایی است.